למרות שהתנהגות התשלום נותרה במצב טוב יחסית גם לאחר ההידרדרות הזו, חברות מאוד פסימיות לגבי התחזית העסקית שלהן.
תמיכה חזקה מהממשלה
בניגוד לשנה שעברה, המהדורה האחרונה של הסקר של Coface על חווית התשלומים של חברות בגרמניה לא הושפעה מאירועים מיוחדים כמו מגיפת COVID-19 או תחילת המלחמה באוקראינה ולחצי המחירים של סחורות כתוצאה מכך. זה הוביל לאפקט נורמליזציה ונתוני התשלום של 2023 התקרבו לרמות שלפני המגפה. שוב, חברות נוספות הציעו תנאי תשלום בשנת 2023 (79% מכלל המשתתפים), אשר ניתן להשוות ל-2019 (81%). ההעדפה הכללית לתנאי אשראי קצרים בגרמניה נותרה ללא שינוי: יותר ממחצית מהחברות שנסקרו ביקשו לבצע תשלומים תוך 30 יום ב-2023, בעוד שתנאי אשראי ארוכים במיוחד (120+ ימים) נותרו נדירים.
נתוני העיכוב בתשלום מראים עד כמה צעדי תמיכה ממשלתיים עזרו לחברות בשנים האחרונות. ואכן, כעת, כשכמעט כל צעדי התמיכה הקשורים ל-COVID-19 הסתיימו וההשפעה של סובסידיות אנרגיה התייצבה, מספר החברות שדיווחו על עיכובים בתשלום התנרמל וגדל לנתח של 76% בשנת 2023 (ראה תרשים 1), בולט מעלה זה של התקופה 2020-2022, אך לא גבוה כמו 2019 (85%). עם זאת, ראוי לציין שהם מעל לרמות טרום-מגיפה בתחום הרכב, התחבורה וה-ICT.
משך העיכובים הממוצעים בתשלום עלה ל-30.1 ימים בשנת 2023 (+1.4 ימים ביחס ל-2022), וזה עדיין בולט מתחת לממוצע של 39.7 ימים לפני המגפה. מרבית הענפים (למעט עץ, בנייה וטקסטיל-ביגוד) דיווחו על עלייה במשך העיכובים בתשלום. עם ממוצע של 22 ימים, חברות מתחום אריזות הנייר חוו את זמן ההמתנה הקצר ביותר השנה, בעוד שחברות מגזר הפיננסים נאלצו להתאזר בסבלנות רבה, עם עיכוב ממוצע של 39.2 ימים.
השקפה פסימית ואסטרטגיות הסרת סיכונים במגמת עלייה
למרות שהתנהגות התשלום נותרה במצב טוב יחסית גם לאחר ההידרדרות הזו, חברות מאוד פסימיות לגבי התחזית העסקית שלהן. ההשקפה על מצבם העסקי הנוכחי שלילית במיוחד השנה, שכן רק 13% מהמשתתפים חושבים שמצבם טוב יותר משנת 2022, בעוד ש-41% תופסים אותו כגרוע יותר. גם התחזית לשנת 2024 מעוננת. רק 20% מהמשתתפים מצפים להתאוששות לעסק שלהם, בעוד 28% מתכוננים לתחזית גרועה עוד יותר. למרות שההשפעה של סיכונים גדולים בודדים, כמו שיבושים בשרשרת האספקה העולמית, פחתה, מספר הסיכונים שמשפיעים בו זמנית על חברות הולך וגדל.
בסביבה זו, גרמניה איבדה תמיכה כמיקום עסקי טוב בהשוואה לשנת 2022, בעוד ארצות הברית ומזרח אירופה צברו פופולריות. גם סין הפכה מעט יותר אטרקטיבית, אך התמיכה בה נותרה ברמה נמוכה מאוד בהשוואה היסטורית. זו גם תוצאה של אסטרטגיות הסרת הסיכון של חברות גרמניות שמנסות להפחית את התלות העסקית שלהן במדינות בודדות, ספקים או לקוחות בודדים. השנה, כבר 12% מהחברות המשתתפות בוחרות בהורדת סיכונים, כאשר טקסטיל-בגדים מושפעים ממנו ביותר. במשך שלוש השנים הבאות, 25% מכל החברות הגרמניות בסקר שלנו מצפות להשתמש באסטרטגיית סיכונים לעסק שלהן.