השלכות כלכליות של הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה: סטגפלציה קדימה

הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה עורר סערה בשווקים הפיננסיים, והגביר באופן דרסטי את אי הוודאות לגבי התאוששות הכלכלה העולמית.

מאז הפרסום האחרון שלנו, העולם השתנה, וכך גם הסיכונים.

  • מחירי סחורות גבוהים יותר מעצימים את האיום של אינפלציה גבוהה לאורך זמן, מה שמגביר את הסיכונים של סטגפלציה ותסיסה חברתית.
  • סקטורים מסוימים כמו רכב, תחבורה או כימיקלים נוטים יותר לסבול.
    Coface צופה מיתון עמוק של 7.5% עבור הכלכלה הרוסית בשנת 2022 והוריד את הערכת הסיכון של רוסיה ל-D (גבוה מאוד).
  • כלכלות אירופה נמצאות בסיכון הגבוה ביותר: בזמן כתיבת שורות אלה, Coface מעריכה לפחות 1.5 נקודת אחוז של אינפלציה נוספת ב-2022, בעוד שצמיחת התמ"ג עשויה לרדת ב-1 נקודת אחוז. יחד עם קיצוץ מוחלט של אספקת הגז הטבעי הרוסי, זה עשוי לעלות לפחות 4 נקודות תוצר, ובכך להוביל את צמיחת התמ"ג של האיחוד האירופי קרוב לאפס - ככל הנראה בטריטוריה שלילית - ב-2022.

הסכסוך מאיים לסחוט עוד יותר את שוקי האנרגיה והסחורות

רוסיה היא יצרנית הנפט השלישית בעולם, יצרנית הגז הטבעי השנייה ובין 5 היצרניות המובילות של פלדה, ניקל ואלומיניום. היא גם יצואנית החיטה הגדולה בעולם (כמעט 20% מהסחר העולמי). מצדה, אוקראינה היא יצרנית מפתח של תירס (6 בגודלו), חיטה (7), חמניות (1), והיא בין עשרת היצרניות המובילות של סלק סוכר, שעורה, סויה ולפתית.

ביום תחילת הפלישה, השווקים הפיננסיים ברחבי העולם ירדו בחדות, ומחירי הנפט, הגז הטבעי, המתכות וסחורות המזון זינקו. בעקבות ההתפתחויות האחרונות, מחירי הנפט מסוג ברנט פרצו ל-100 דולר לחבית לראשונה מאז 2014 (125 דולר לבל' בזמן כתיבת שורות אלו), בעוד שמחירי הגז TTF באירופה זינקו לשיא של 192 אירו ב-4 במרץ.

בעוד שמחירי הסחורות הגבוהים היו אחד מהסיכונים שכבר זוהו כבעלי פוטנציאל להפריע להתאוששות, הסלמה של הסכסוך מגדילה את הסבירות שמחירי הסחורות יישארו גבוהים עוד הרבה זמן. בתורו, זה מגביר את האיום של אינפלציה גבוהה לאורך זמן, ובכך מגביר את הסיכונים של סטגפלציה ותסיסה חברתית במדינות מתקדמות ומתעוררות כאחד.

רכב, תחבורה, כימיקלים הם המגזרים הפגיעים ביותר

ברור שהמשבר משפיע מאוד על מגזר רכב מתוח ממילא בשל מחסורים שונים ומחירי סחורות וחומרי גלם גבוהים: מתכות, מוליכים למחצה, קובלט, ליתיום, מגנזיום... מפעלי רכב אוקראינים מספקים ליצרניות רכב גדולות במערב אירופה: חלקם הודיעו על הפסקת מפעלים ב- אירופה בעוד מפעלים אחרים ברחבי העולם כבר מתכננים הפסקות עקב מחסור בשבבים.

חברות התעופה וחברות ההובלה הימיות יסבלו גם הן ממחירי דלק גבוהים יותר, כאשר חברות התעופה נמצאות בסיכון הגבוה ביותר. ראשית, על פי ההערכות, הדלק מהווה כשליש מסך העלויות שלהם. שנית, מדינות אירופה, ארה"ב וקנדה אסרו את הגישה לשטחיהן לחברות תעופה רוסיות, ובתמורה, רוסיה אסרה על מטוסים אירופאים וקנדיים מהמרחב האווירי שלה. המשמעות היא עלויות גבוהות יותר מאחר וחברות תעופה יצטרכו לקחת מסלולים ארוכים יותר. בסופו של דבר, לחברות התעופה יש מעט מקום לעליות עלויות, מכיוון שהן ממשיכות להתמודד עם הכנסות נמוכות יותר בשל השפעת המגיפה.

שילוח רכבות יושפע גם הוא: אסור לחברות אירופאיות לעשות עסקים עם רכבות רוסיות, מה שכנראה ישבש את פעילות ההובלה בין אסיה לאירופה, במעבר דרך רוסיה.

אנו גם מצפים שחומרי הזנה לפטרוכימיים יהיו יקרים יותר, ומחירי הגז הטבעי המזנקים ישפיעו על שווקי הדשנים, ומכאן על כל תעשיית המזון החקלאי.

מיתון עמוק לפני הכלכלה הרוסית

הכלכלה הרוסית תהיה בקושי גדול בשנת 2022, ותקלע למיתון עמוק. תחזית התמ"ג המעודכנת של Coface לשנת 2022 עומדת על -7.5% לאחר ההתאוששות שחוותה בשנה שעברה. זה הוביל אותנו להוריד את דירוג הסיכון של המדינה מ-B (די גבוה) ל-D (גבוה מאוד).

הסנקציות מכוונות בעיקר לבנקים רוסיים גדולים, הבנק המרכזי הרוסי, החוב הריבוני הרוסי, פקידי ציבור ואוליגרכים רוסיים נבחרים, ופיקוח על ייצוא רכיבי היי-טק לרוסיה. צעדים אלה הפעילו לחץ ניכר כלפי מטה על הרובל הרוסי, שכבר צנח, ויגרמו לעלייה באינפלציית המחירים לצרכן.

רוסיה בנתה נתונים פיננסיים חזקים יחסית: רמה נמוכה של חוב חיצוני ציבורי, עודף חוזר בחשבון השוטף, וכן יתרות חוץ ניכרות (כ-640 מיליארד דולר). עם זאת, ההקפאה שהטילו מדינות הפיקדון המערביות על האחרונות מונעת מהבנק המרכזי הרוסי לפרוס אותן ומפחיתה את האפקטיביות של התגובה הרוסית.

הכלכלה הרוסית יכולה ליהנות ממחירים גבוהים יותר עבור סחורות, במיוחד עבור יצוא האנרגיה שלה. עם זאת, מדינות האיחוד האירופי הודיעו על כוונתן להגביל את היבוא שלהן מרוסיה. במגזר התעשייתי, גישה מוגבלת למוליכים למחצה, מחשבים, טלקומוניקציה, אוטומציה ואבטחת מידע מתוצרת מערבית תזיק, לאור החשיבות של תשומות אלו במגזרי הכרייה והייצור הרוסיים.

כלכלות אירופה נמצאות בסיכון הגבוה ביותר

בגלל התלות שלה בנפט רוסי ובגז טבעי, נראה כי אירופה היא האזור החשוף ביותר להשלכות של הסכסוך הזה. החלפת כל אספקת הגז הטבעי הרוסי לאירופה היא בלתי אפשרית בטווח הקצר והבינוני ולרמות המחירים הנוכחיות תהיה השפעה משמעותית על האינפלציה. בזמן כתיבת שורות אלה, כאשר חבית ברנט נסחרת מעל 125$ וחוזים עתידיים על גז טבעי מרמזים על מחירים מתמשכים מעל 150€/Mwh, Coface מעריכה לפחות 1.5 נקודת אחוז של אינפלציה נוספת ב-2022 שתשחוק את הצריכה של משקי הבית, ויחד עם ירידה צפויה בהשקעות העסקיות וביצוא, הורדת צמיחת התמ"ג בכנקודת אחוז אחד.

בעוד שגרמניה, איטליה או מדינות מסוימות באזור מרכז ומזרח אירופה תלויות יותר בגז הטבעי הרוסי, התלות ההדדית הסחרית של מדינות גוש האירו מעידה על האטה כללית.

נוסף על כך, אנו מעריכים כי קיצוץ מוחלט של הזרמת הגז הטבעי הרוסי לאירופה יעלה את העלות ל-4 נקודות אחוז בשנת 2022, מה שיביא את הצמיחה השנתית לתמ"ג קרוב לאפס, ככל הנראה בשטח שלילי - תלוי בהרס הביקוש הַנהָלָה.

שום אזור לא ייחסך מאינפלציה מיובאת ושיבושי סחר עולמיים

בשאר העולם, ההשלכות הכלכליות יורגשו בעיקר באמצעות עליית מחירי הסחורות, שתניע את הלחצים האינפלציוניים שכבר קיימים. כמו תמיד כאשר מחירי הסחורות מזנקים, יבואני נטו של מוצרי אנרגיה ומוצרי מזון יושפעו במיוחד, עם רוח הרפאים של שיבושים גדולים באספקה ​​במקרה של הסלמה גדולה עוד יותר של הסכסוך. הירידה בביקוש מאירופה תפגע גם בסחר העולמי.

באסיה-פסיפיק, ההשפעה תורגש כמעט מיד באמצעות מחירי יבוא גבוהים יותר, במיוחד במחירי האנרגיה, כאשר כלכלות רבות באזור הן יבואניות אנרגיה נטו, ובראשם סין, יפן, הודו, דרום קוריאה, טייוואן ותאילנד.

מכיוון שהסחר והקשרים הפיננסיים של צפון אמריקה עם רוסיה ואוקראינה מוגבלים למדי, השפעת הסכסוך תורגש בעיקר דרך ערוץ המחירים ודרך ההאטה בצמיחה האירופית. למרות הסיכוי להאטה בצמיחה כלכלית ואינפלציה גבוהה יותר, האירועים הגיאופוליטיים האחרונים לא צפויים לדרדר את המדיניות המוניטרית בצפון אמריקה בשלב זה.