ק'סבייר דוראנד: "אנחנו מתכננים מסלול דרך עולם שקשה יותר לחזות" - חלק 2

לביטוח אשראי יש יותר מתמיד תפקיד בעולם פחות צפוי, טוען ק'סבייר דוראנד, מנכ"ל Coface, בעקבות הראיון הגדול שלו.

עד לאן תגיע הנורמליזציה של חדלות פירעון תאגידית?

זה באמת קשה לחזות זאת, כי כאשר פוליטיקאים ובנקים מרכזיים מתערבים, זה מבוסס על מסגרת התייחסות שקשה לקבל נכון: שמירה על אינפלציה תוך הקפדה על מיתון עצום.

שאלת המפתח היא לדעת כמה רחוק הדברים יגיעו בהתחשב בכך שלוקח זמן להעביר את המדיניות המוניטרית לכלכלה הריאלית. עברו 18 חודשים מאז שהשיעורים טיפסו, והאינפלציה רק ​​מתחילה לרדת בחזרה.

המטרה היא להבטיח שתהיה נחיתה רכה. אבל, במציאות, אנו רואים את הצמיחה העולמית מואטת ל-2.2% בשנת 2024, שהיא נמוכה יחסית מבחינה היסטורית.

כיצד משתנה הגישה למימון?

חברות מממנות את עצמן בזול כבר שנים. מעתה ואילך, תנאי העלויות והיקפי המימון אינם כל כך טובים. עסקים נהנו מתמיכה ממשלתית במהלך המשברים האחרונים, אבל הנה שאלה: האם הם ניצלו את ההזדמנות כדי לשנות את המודל העסקי שלהם? או שהם עדיין פועלים בזמן שאול, ולא יוכלו להחזיר את חובותיהם רק בתזרים המזומנים שלהם? הכל עניין של לדעת אילו חברות נכנסות לאיזו קטגוריה.

כשני שליש מההלוואות המגובות בערבות מדינה עדיין עומדים על הפרק; כך שזו עדיין סוג של תמיכה בהשוואה לתנאי המימון הנוכחיים. אבל מהשנה הבאה, חברות המכונות "זומבי" יתמודדו עם חומת לבנים למימון מחדש שחלקן יתקשו לעבור. היגיון השוק יקבל שוב את העליונה, ויצאו מנצחים ומפסידים חדשים מהמשבר.

אמנם, המרווחים הארגוניים עדיין טובים, וכך גם תזרימי המזומנים, ולכן ההידוק המוניטרי לוקח זמן בסביבה שבה נקודת המוצא היא חיובית. וזה במיוחד המקרה מכיוון שעסקים הבטיחו מקורות מימון במשך מספר שנים בתעריפים נמוכים מאוד.

אנו רואים חומה של חובות שמגיעה עם תאריכי פירעון משמעותיים בשנת 2025. הכל יהיה תלוי בקצב הנורמליזציה. נכון לעכשיו, רמת פשיטות הרגל עדיין קרובה לממוצע השנתי שלפני קוביד בסביבות 50,000 בשנה בצרפת.

האם עלינו לחשוש מקיר ההשקעות שעומד לפנינו עם המעבר האקולוגי והאנרגטי?
ההשקעה באנרגיה נטולת פחמן עלתה בחדות בשנים האחרונות: כרגע מדובר בקצת פחות משני טריליון דולר ברחבי העולם. אבל נתון זה עדיין נופל בהרבה אם ברצוננו לעמוד בקנה אחד עם הסכם פריז. זה יותר מכפול מההשקעה שתידרש מדי שנה עד 2030. החסר עדיין עצום, במיוחד מכיוון שצריך לממן אותו בתנאים הרבה יותר מגבילים מבעבר.

כל בעלי העניין הכלכליים יצטרכו לתת יד, וזה יכול להיות רק מאמץ קולקטיבי: של מדינות, כמובן, שצריכות ליצור את מסגרת המס והרגולציה המתאימה, אבל גם של משקי בית ועסקים.

האם חברות מסוגלות להתמודד עם המעברים הללו?

זהו מעבר מסובך, ולמרות שעסקים לא חיכו עד 2023 כדי להציג מדיניות אחריות חברתית וסביבתית, האתגרים של מצב החירום האקלימי קיבלו מימד חדש לחלוטין במהלך השנים האחרונות. פעולת האקלים מתקדמת, והתקנות וסיווגים מוכנסים, אבל המסגרת בכללותה מורכבת מאוד.

כשזה מגיע למעבר האקולוגי, לא כל התעשיות שוות. חלק מהסקטורים - כמו בנייה - מקדימים את המשחק: הם הופעלו על ידי התקנות במיוחד. עבור תעשיות אחרות, המודל הכלכלי שלהם מאותגר ברצינות; זה המקרה, למשל, בתעשיית הרכב, שנמצאת בתהליך של המצאה מחדש.

מלבד בעלי העניין, כמובן, המצב העומד בפני כל חברה הוא ייחודי. אבל כולם ממשיכים בארגון מחדש כדי שיוכלו להתמודד עם הנושאים המורכבים האלה שיש להם השפעה על התרבות שלהם ועל הכישורים שהם צריכים כדי (מחדש) להמציא. במקביל, עליהם להיות מסוגלים לעמוד בסטנדרטים הרגולטוריים החדשים שהופכים תובעניים יותר ויותר.

המצב קשה פי כמה לחברות לקריאה מאחר שהמסגרת עדיין רחוקה מהתייצבות ברמה הבינלאומית. וזה מניח שהסכם ייכרת בין מדינות, מטרה שאינה ברורה מיד.

אבל יש צד נוסף למטבע: המעבר האקולוגי ייצור גם הזדמנויות, כמו סוגים חדשים של עבודה, שווקים חדשים וטכנולוגיות חדשות. הכלכלה מתחדשת כל הזמן, והמעבר האקולוגי הוא קרקע פורייה לפתרונות חדשניים.

איזו פעולה נוקטת Coface מנקודת מבט של אחריות חברתית במיוחד?

אסטרטגיית אחריות חברתית של Coface מבוססת על שלושה סדרי עדיפויות מרכזיים: כמעסיק, כמבטחת אשראי וכארגון המוקדש לצמצום טביעת הרגל שלו.

כמבטח, יש לנו תיק השקעות בשווי שלושה מיליארד יורו, וקבענו את הכללים להשקעה באחריות. אנו מחשבים את השפעת הפחמן שלו, ומוודאים שהיא יורדת בהתמדה. אנו לא כוללים סוגים שונים של עסקים - בהתאם לטקסונומיה (כגון תעשיות מזהמות / לא אתיות) - ודירוג ה-ESG (סביבה, חברתי, ממשל) של התיק שלנו משתפר משנה לשנה.

מדיניות הסחר שלנו מספקת גם הגבלת או צמצום ההתחייבויות שלנו בתעשיות הקשורות לדלק מאובנים ובמגזרים לא אתיים (נשק שנאסר על פי אמנת אוטווה בפרט, הימורים, מינים בסכנת הכחדה וכדומה).

אנו גם ערניים לגבי הדרך בה אנו מטפלים בפעולות שלנו: צמצום השטח שאנו תופסים, צמצום הנסיעות והפחתה כוללת בנסיעות שאנו מבצעים הודות לעבודה רחבה למרחקים.

אחרון חביב, החלטנו להכפיל את כמות התמיכה שאנו נותנים לפרויקטים של ESG עד 2025 בהקשר של פתרונות הביטוח הבודד שלנו (אנרגיה מתחדשת, הגנה על סביבות טבעיות, בריאות וכו').

כמעסיק אחראי, אנו מגבשים מדיניות משאבי אנוש בתוך Coface שמטרתה להבטיח את רווחת העובדים שלנו. אֵיך? על ידי מתן מסגרת מכילה ומגוונת שתעזור להם להתפתח. זהו המפתח להצלחת הצוותים שלנו, המורכבים מ-80 לאומים ב-58 מדינות שונות. אנו מודדים באופן שיטתי את מעורבות העובדים, אשר עוקבים אחריה באמצעות תוכניות פעולה: פיתוח הזדמנויות קריירה באמצעות ניידות בינלאומית או פונקציונלית, למשל, או תכנון תוכניות הכשרה ספציפיות עבור הכישרונות המובילים שלנו, במיוחד על ידי שימוש באקדמיות פנימיות שמטרתן לשדרג מיומנויות. 

בנוסף, אנו עורכים שורה של יוזמות לקידום גיוון בתוך Coface, כולל שוויון מגדרי. אנו עושים כל שביכולתנו כדי להשיג שכר שווה בטווח הקצר ולהגביר את ייצוג הנשים בקרב מנהלים בכירים: אנו שואפים ל-40% נשים עד 2030, יעד שאנו כבר בדרך להגיע אליו. שכן 36% מהמנהלים הבכירים כיום הן נשים.

כיצד משתנה תפקידו של ביטוח האשראי בזמנים מאתגרים אלו?

העולם הוא מקום מורכב יותר ופחות צפוי. תפקידנו כעת יותר מתמיד הוא לעזור ללקוחותינו לנווט במים הגועשים הללו בבטחה ובבטחה. העבודה שלנו מורכבת בדרך כלל ממניעת סיכונים, שיפוי וגביית חובות שלא שולמו.

אנו עוקבים אחר סיכונים לעסקים, דבר שחשוב אף יותר כיום לאור התמורות הגדולות המתרחשות בחברה. בנינו תשתית ייחודית לעשות בדיוק את זה. זה נע בין ניתוח כלכלי של מגזרים ומדינות לאחזור נתונים קשיחים ממאזנים וחשבונות תפעול בקנה מידה גדול. בסיס המידע שלנו עוקב אחר 188 מיליון חברות ב-200 מדינות. הנתונים שלנו, המומחים שלנו והמערכות הטכנולוגיות שלנו משלבים את ההתפתחויות העדכניות ביותר בתחום הבינה המלאכותית, וכל זה מעיד על המומחיות שלנו בניתוח סיכונים. זה מקצוע שדורש יכולת השקעה, גודל מסוים והיסטוריה ארוכה של ניסיון ונתונים.

בפועל, אנו מפתחים כלי ניקוד ומעקב לעסקים כדי שלקוחותינו יוכלו לעקוב אחר הלקוחות שלהם. אחת הסיבות שההצעה שלנו גדלה היא בגלל שהשירותים שלנו ידידותיים למשתמש עבור הלקוחות שלנו. הם צריכים להיות מסוגלים לגשת לנתונים שלנו במהירות. לפני חמש שנים לקח שבוע להנפיק ערבות, ואילו היום כמה שעות זה כל מה שצריך. גם הקישוריות היא בראש סדר העדיפויות, והיא חייבת להיות אופטימלית.

פיתחנו מגוון שירותי מידע במשך שלוש שנים המשלימים ונמצאים בסינרגיה עם עסקי ביטוח האשראי שלנו. הנתונים שלנו, המשמשים גם לניתוח התחייבויות האשראי שלנו, מסייעים ללקוחות לנטר את הסיכון של הספקים והלקוחות שלהם. זה שימושי לחיפוש שותפי מסחר מתחילתו ועד סופו.

עבור עסקים קטנים וקטנים מאוד שאינם מפרסמים נתונים רבים כמו חברות גדולות יותר, עלינו לנהל סיכונים עם פחות ידע. שיפור השירות שאנו נותנים להם הוא מסע ארוך טווח, כזה שבו אנו מתקדמים מסביב לשעון בזכות ריבוי הנתונים הזמינים וטכנולוגיות חדשות. עלינו לתת להם פתרון פשוט ויעיל, והגישה מנצלת טכנולוגיה שלא לדבר על ניתוח משפטי וסיכונים. לבסוף, עליכם למצוא את ערוצי ההפצה הנכונים כדי לעמוד באיזון בין הזמן המושקע במכירות לבין מחיר השירות.

מה הפוטנציאל לטווח ארוך של ביטוח אשראי?

אין הרבה מאיתנו במגזר התובעני הזה. במקביל, חברות צריכות לעקוב אחר סיכון האשראי שלהן ברחבי העולם: ההערכה היא שרבע מכל פשיטות הרגל בעולם קשורות לבעיות חוב. וזו הסיבה שאנחנו ממלאים תפקיד מרכזי, עוזרים לחברות למנוע סיכונים באמצעות ביטוח אשראי או על ידי מתן נתונים. יש לנו גם עסק בתחום הפקטורינג בגרמניה ובפולין, ואנו תומכים בגורמים במקומות אחרים.

בראש ובראשונה, אנחנו עוסקים במניעה. ביטוח אשראי אינו מוצר יקר: הוא מייצג כמה עשרות נקודות בסיס במחזור המכירות של החברה. לכן, כדי לאזן בין פרמיות שהתקבלו לבין תביעות שיפויות, עליכם למצוא את האופטימום בין מחיר המכירה של השירות לבין רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת. כל זה אומר שאנו מחויבים לעסקאות מתוכננות היטב בין המבוטח למבטח. התוצאות הטובות שלנו בתחילת השנה נבעו בעיקר מניהול הסיכונים והמניעה המשובחים שלנו.

מבחרים ומומחים