ק'סבייר דוראנד: "אנו רואים חומת חובות מתקרבת עם מועדי פירעון משמעותיים בשנת 2025"

מעולם לא היה לתחום ביטוח האשראי המסחרי תפקיד חשוב יותר בעולם פחות צפוי, טוען קסאבייר דוראן, מנכ"ל Coface, בהמשך לראיון המקיף שלו.

קרא את החלק הראשון של הראיון עם קסאבייר דוראן, בו הוא הסביר את השלכות הסכסוכים ברחבי העולם על עסקים, ומה זה אומר עבור Coface.

עד כמה תתארך הנורמליזציה של פשיטות הרגל העסקיות?

זה באמת קשה לחזות כי כאשר פוליטיקאים ובנקים מרכזיים מתערבים, הם מבססים את פעולתם על מסגרת התייחסות שקשה לדייק בה: לשמור על האינפלציה תחת שליטה מבלי ליצור מיתון עצום.

השאלה המרכזית היא לדעת עד כמה זה יתקדם, בהתחשב בכך שלוקח זמן להעביר מדיניות מוניטרית לכלכלה האמיתית. כבר 18 חודשים מאז שהריבית החלה לעלות, והאינפלציה רק ​​עכשיו מתחילה לרדת.

המטרה היא להבטיח נחיתה רכה. אך במציאות, אנו רואים את הצמיחה העולמית יורדת ל-2.2% בשנת 2024, שזה נמוך יחסית בהשוואה להיסטוריה.

כיצד משתנה הגישה למימון?

חברות מימנו את עצמן בזול במשך שנים. מעתה ואילך, תנאי העלויות ונפחי המימון כבר לא טובים כל כך. עסקים נהנו מתמיכת ממשלות במהלך המשברים האחרונים, אך נשאלת השאלה: האם הם ניצלו את ההזדמנות לבחון מחדש את מודל העסק שלהם? או שהם עדיין פועלים על זמן שאול, ולא יוכלו להחזיר את חובותיהם רק באמצעות תזרים המזומנים שלהם? הכל עניין של לדעת אילו חברות נופלות באיזו קטגוריה.

כשלושה רבעים מההלוואות המגובות בערבויות מדינה עדיין קיימות; כך שזה עדיין סוג של תמיכה בהשוואה לתנאי המימון הנוכחיים. אבל החל מהשנה הבאה, חברות המכונות "חברות זומבי" יתמודדו עם חומת מימון מחדש שחלקן יתקשו לעבור. היגיון השוק יחזור לשלוט, וייווצרו מנצחים ומפסידים חדשים מהמשבר.

אמנם, רווחי החברות עדיין טובים, כמו גם תזרימי המזומנים, ולכן המדיניות המוניטרית המהודקת לוקחת זמן בסביבה שבה נקודת ההתחלה היא חיובית. וזה במיוחד כך מכיוון שחברות הבטיחו מקורות מימון למשך מספר שנים בריביות נמוכות מאוד.

אנו רואים חומת חובות מתקרבת עם מועדי פירעון משמעותיים בשנת 2025. הכל יתבסס על קצב הנורמליזציה. כרגע, רמת פשיטות הרגל עדיין קרובה לממוצע השנתי שלפני הקורונה, בסביבות 50,000 בשנה בצרפת.

האם עלינו לחשוש מהקיר ההשקעות הקרוב עם המעבר האקולוגי והאנרגטי?

ההשקעה באנרגיה ללא פחמן עלתה בחדות בשנים האחרונות: כעת מדובר בכשני טריליון דולר ברחבי העולם. אבל הנתון הזה עדיין רחוק מהדרוש אם אנו רוצים להיות מתואמים עם הסכם פריז. זה יותר מכפול מההשקעה הדרושה בכל שנה עד שנת 2030. הפער עדיין עצום, במיוחד כשצריך לממן את זה בתנאים הרבה יותר מגבילים מבעבר.

כל השחקנים הכלכליים יצטרכו לעזור, וזה יכול להיות רק מאמץ קולקטיבי: על ידי מדינות, כמובן, שצריכות ליצור את המסגרת הרגולטורית והפיסקלית המתאימה, אך גם על ידי משקי בית ועסקים.

האם עסקים מסוגלים להתמודד עם המעברים הללו?

זו מעבר מסובך, ולמרות שעסקים לא חיכו עד 2023 כדי להנהיג מדיניות אחריות חברתית וסביבתית (CSR), האתגרים של מצב החירום האקלימי קיבלו ממד חדש לגמרי בשנים האחרונות. הפעולה האקלימית מתקדמת, והתקנות והסיווגים נכנסים לתוקף, אך המסגרת בכללותה מורכבת מאוד.

במעבר האקולוגי, לא כל הענפים שווים. כמה מגזרים, כמו הבנייה, נמצאים לפני כולם: הם דחפו לפעולה במיוחד בשל התקנות. עבור תעשיות אחרות, המודל הכלכלי שלהן עומד בפני אתגר גדול; זהו המקרה, למשל, של תעשיית הרכב, שנמצאת בתהליך של המצאה מחדש.

מעבר לשחקנים, כמובן, המצב בו נמצאת כל חברה הוא ייחודי. אבל כולן דוחפות לקראת ארגון מחדש כדי להתמודד עם הנושאים המורכבים הללו שיש להם השפעה על התרבות שלהן והכישורים שהן צריכות להמציא מחדש. במקביל, הן חייבות לעמוד בסטנדרטים רגולטוריים חדשים שהופכים תובעניים יותר ויותר.

המעבר האקולוגי הוא קרקע פורייה לפתרונות חדשים. הוא גם ייצור הזדמנויות.

מה עושה Coface מנקודת מבט של אחריות חברתית תאגידית (CSR)?

אסטרטגיית ה-CSR של Coface מבוססת על שלושה עקרונות מפתח: כמעסיק, כמבטח אשראי וכארגון השואף לצמצם את טביעת הרגל שלו.

כמבטח, יש לנו תיק השקעות בשווי של שלושה מיליארד יורו, ואנו קבענו את הכללים להשקיע אותו בצורה אחראית. אנו מחשבים את השפעת הפחמן שלו, ומוודאים שהיא יורדת באופן עקבי. אנו שוללים סוגי עסקים שונים - בהתאם לטקסונומיה (כגון תעשיות מזהמות/בלתי מוסריות) - ודירוג ה-ESG (סביבה, חברה, ממשל) של תיק ההשקעות שלנו משתפר משנה לשנה.

מדיניות הסחר שלנו כוללת גם צמצום או הגבלת ההתחייבויות שלנו בתעשיות הקשורות לדלקי מאובנים ובענפים בלתי מוסריים (כגון כלי נשק האסורים באמנת אוטווה, הימורים, מינים בסכנת הכחדה, וכדומה).

אנו גם מקפידים על אופן ניהול הפעילות שלנו: צמצום השטח שאנו תופסים, הפחתת נסיעות והפחתה כללית במספר הנסיעות שלנו הודות לעבודה מרחוק.

לבסוף, החלטנו להכפיל את התמיכה שלנו בפרוייקטי ESG עד שנת 2025, בהקשר של פתרונות הביטוח שלנו לסיכונים בודדים (אנרגיה מתחדשת, הגנה על סביבות טבעיות, בריאות, וכו').

כמעסיק אחראי, אנו מגבשים מדיניות משאבי אנוש בתוך Coface שמטרתה להבטיח את רווחת העובדים שלנו. איך? על ידי יצירת מסגרת כוללת ומגוונת שתסייע להם להתפתח. זהו המפתח להצלחת הצוותים שלנו, שמורכבים מיותר מ-80 לאומים ב-58 מדינות שונות. אנו מודדים באופן שיטתי את מעורבות העובדים, אשר נענית עם תוכניות פעולה: פיתוח הזדמנויות קריירה באמצעות ניידות בינלאומית או פונקציונלית, לדוגמה, או פיתוח תוכניות הכשרה ספציפיות לכישרונות הבולטים שלנו, במיוחד באמצעות אקדמיות פנימיות שמטרתן לשדרג כישורים. בנוסף, אנו מבצעים שלל יוזמות לקידום הגיוון בתוך Coface, כולל שוויון מגדרי. אנו עושים כל מה שביכולתנו להשיג שכר שווה בטווח הקצר ולהגדיל את ייצוג הנשים בקרב המנהלים הבכירים: אנו שואפים ל-40% נשים עד 2030, יעד שאנו כבר בדרך לעמוד בו שכן 36% מהמנהלים הבכירים כיום הן נשים.

כיצד משתנה תפקיד ביטוח האשראי בזמנים מאתגרים אלו?

העולם הפך למורכב יותר ופחות צפוי. תפקידנו כיום יותר מתמיד הוא לסייע ללקוחות שלנו לנווט בבטחה ובביטחון במים הסוערים הללו. עבודתנו כוללת מניעת סיכונים, פיצוי על חובות שלא שולמו ואיסוף חובות.

אנו עוקבים אחר סיכונים עבור עסקים, וזה חשוב יותר היום לאור השינויים המשמעותיים המתרחשים בחברה. בנינו תשתית ייחודית לעשות זאת. היא כוללת ניתוח כלכלי של מגזרים ומדינות ועד איסוף נתונים מדוחות כספיים רחבי היקף וחשבונות תפעוליים. בסיס המידע

בסיס המידע שלנו עוקב אחר 188 מיליון חברות ב-200 מדינות. הנתונים שלנו, המומחים שלנו ומערכות הטכנולוגיה שלנו משלבים את ההתפתחויות האחרונות בבינה מלאכותית, וכל אלה תומכים במומחיות שלנו בניתוח סיכונים. זו מקצוע שדורש יכולת השקעה, גודל מסוים והיסטוריה ארוכה של ניסיון ונתונים.

בפועל, אנו מפתחים כלים לדירוג ומעקב עבור עסקים כך שלקוחותינו יוכלו לעקוב אחר הלקוחות שלהם. אחת הסיבות לכך שההצעה שלנו התרחבה היא מכיוון שהשירותים שלנו ידידותיים למשתמשים. הם צריכים להיות מסוגלים לגשת לנתונים שלנו במהירות. לפני חמש שנים, לקח שבוע להנפיק ערבות, ואילו כיום נדרשות רק כמה שעות. קישוריות היא גם עדיפות, והיא חייבת להיות אופטימלית.

במשך שלוש שנים פיתחנו מגוון של שירותי מידע שמשלימים ומסונכרנים עם תחום ביטוח האשראי שלנו. הנתונים שלנו, שגם משמשים לניתוח התחייבויות האשראי שלנו, מסייעים ללקוחות לעקוב אחר הסיכון של הספקים והלקוחות שלהם. זה שימושי לחיפוש שותפים עסקיים מתחילת התהליך ועד סופו.

עבור עסקים קטנים ועסקים קטנים מאוד, שאינם מפרסמים נתונים רבים כמו חברות גדולות, אנו צריכים לנהל סיכונים עם פחות ידע. שיפור השירות שאנו מספקים להם הוא משימה ארוכת טווח, בה אנו מתקדמים מסביב לשעון הודות לריבוי הנתונים הזמינים והטכנולוגיות החדשות. אנו חייבים לספק להם פתרון פשוט ויעיל, והגישה שלנו מנצלת טכנולוגיה כמו גם ניתוח משפטי וניהול סיכונים. בסופו של דבר, צריך למצוא את ערוצי ההפצה הנכונים כדי לשמור על האיזון בין הזמן המושקע במכירות ובין מחיר השירות.

מהו הפוטנציאל ארוך הטווח של ביטוח אשראי?

אין הרבה חברות בתחום תובעני זה. במקביל, חברות זקוקות לעקוב אחר סיכון האשראי שלהן ברחבי העולם: מעריכים כי כרבע מכל פשיטות הרגל בעולם נובעות מבעיות חוב. לכן, יש לנו תפקיד מרכזי, לעזור לחברות למנוע סיכון באמצעות ביטוח אשראי או מתן נתונים. יש לנו גם עסקי מימון בגרמניה ובפולין, ואנו תומכים בגורמי מימון במקומות אחרים.

ראשית, אנו עוסקים במניעה. ביטוח אשראי הוא לא מוצר יקר: הוא מייצג כמה עשרות נקודות בסיס במחזור של חברה. לכן, כדי לאזן את הפרמיות המתקבלות ואת הפיצויים המשולמים, יש למצוא את האופטימום בין מחיר המכירה של השירות לרמת הסיכון שאתה מוכן לקחת. כל זה אומר שאנו מחויבים לעסקאות מתוכננות היטב בין המבוטח למבטח. התוצאות הטובות שלנו בתחילת השנה היו במידה רבה בזכות ניהול סיכונים ומניעה מוצלחים.

קרא את החלק הראשון של הראיון עם קסאבייר דוראן, בו הוא הסביר את השלכות הסכסוכים ברחבי העולם על עסקים, ומה זה אומר עבור Coface.

מבחרים ומומחים