מתחים גיאופוליטיים, מהמזרח התיכון ועד היריבות בין ארה"ב לסין, מעצבים מחדש את דינמיקת הסחר העולמית. למרות שהניתוק נראה בלתי נמנע, המציאות היא ארגון מחדש אסטרטגי ולא התמוטטות מוחלטת של הגלובליזציה.
עם בחירתו המחודשת של דונלד טראמפ, מערכת הסחר הבינלאומי שנבנתה במהלך התקופה שלאחר המלחמה מגיעה אליה כמה מכות חזקות. אף על פי שהגודל, הכיסוי והתזמון של המכסים הנכנסים אינם מוגדרים במלואם, הנשיא לא חיכה להיכנס לתפקידו כדי לאיים על מכסים גורפים של 25% על מקסיקו וקנדה אם הם לא יעשו מספיק כדי לבלום את זרימת המהגרים והתרופות לארה"ב. היסטורית, ארה"ב הייתה נותנת החסות הראשית לליברליזציה של הסחר והיא שוק הקצה הגדול בעולם, המהווה כשליש מהצריכה העולמית. השקפותיה על סחר חשובות מאוד לעתיד הסחר העולמי. האם הגלובליזציה עומדת להיכנס לתקופת דעיכה?
תגובה ארוכת שנים נגד הגלובליזציה
תגובת הנגד נגד הגלובליזציה לא החלה בנובמבר 2024. ניתן לטעון שהיא באה לידי ביטוי מתחילת המאה ה-21, עם הכישלון של סבב WTO בדוחא. הברקזיט הראה שגם בפרויקט האירופי ההולך ומתרחב, האינטגרציה לא הייתה בלתי הפיכה. מלחמת הסחר שהושקה תחת ממשל טראמפ הראשון סימנה את העלאת המכסים הראשונה בקרב הכלכלות הגדולות בעידן שלאחר המלחמה. המגיפה והמלחמה באוקראינה הראו את הסיכונים של הסתמכות על מדינות רחוקות עבור שלבי מפתח בתהליך הייצור (בין אם זה מרחק גיאוגרפי או גיאופוליטי). הסכסוך במזרח התיכון הדגיש את ההשפעה הפוטנציאלית של גיאופוליטיקה על הלוגיסטיקה של הסחר העולמי. ועדיין, למרות שהסחר כחלק מהתמ"ג העולמי עומד על קיפאון מאז המשבר הפיננסי של 2008, הוא לא ממש נכנס לאחור.
גושי סחר חדשים צצים על רקע פיצול
עם זאת, יציבות לכאורה זו מחפה על השינויים העמוקים שמתרחשים. תרשים 1 משרטט את זרמי הסחר המצטברים בתוך ובין קבוצות של מדינות הנמשכות בצורה ניכרת לעבר או הרחק מתחום ההשפעה המערבי. אם ניקח בחשבון, מצד אחד, גוש של מדינות המיושרות למערב - כולל רוב מדינות וכלכלות נאט"ו כמו אוסטרליה או הרפובליקה של קוריאה - ומצד שני, מדינות שהצביעו "נגד" או נמנעו בתגובה להצעה הראשונה של האו"ם לגנות את פלישת רוסיה לאוקראינה, אנו מתחילים לראות דפוס התואם לפיצול גיאופוליטי. בבסיסה של מגמה זו עומדת התפרקות שותפות הסחר בין מדינות המערב מצד אחד, וסין ורוסיה מצד שני.


Data for the graph in .xls file
עם זאת, ישנן עדויות שחלק מהסחר הקודם בין האיחוד האירופי לרוסיה שורד, בתיווך דרך מדינות שלישיות. מאז תחילת 2022, מספר רפובליקות סובייטיות לשעבר חוו עלייה ניכרת בביקוש לסחורות מהאיחוד האירופי, מונע על ידי סחר במכונות וציוד תחבורה. באופן דומה, כאשר מסתכלים מקרוב על הסחר בין ארה"ב לסין, נרטיב הניתוק מקבל ניואנסים יותר. ואכן, חלק מהמדינות שצברו מקום כספקיות לארה"ב צומחות כיעדים ליצוא סיני (תרשימים 2 ו-3). הנוכחות של מקסיקו וויאטנם בקצה הימני של שני התרשימים הללו ראויה לתשומת לב. עבור וייטנאם, תפקיד זה של שלב ביניים בשרשרת האספקה המקשרת בין ארה"ב לסין אינו חדש, אך נראה כי הוא היה מוגדש טורבו מאז תחילת מלחמת הסחר. מאפיינים דומים הופכים את וייטנאם ומקסיקו למועמדות אידיאליות ליצירת חברים: גישה לשוק האמריקאי, צמיחה של בסיס ייצור ותשתיות תחבורה, מבנה עלויות תחרותי... לסיכום, כאשר כלכלות גדולות ומשולבות חזק מתנגדות ומחוקקות צעדים לניתוק סחר, הקשר יכול לשרוד (לפחות חלקית), בתיווך מדינות שלישיות שסוחרות עם שני הצדדים. במקום להיות מנותק, שרשרת האספקה מצמיחת חוליה נוספת.




Data for the graphs in .xls file
שינוי נתיבי מסחר: הגיאוגרפיה החדשה של המסחר
במקביל, חסמי סחר גיאופוליטיים משנים את הדרך הפיזית שבה אנו סוחרים ברחבי העולם. לדוגמה, איסור היבוא של האיחוד האירופי על נפט גולמי רוסי (דצמבר 2022) ומוצרי נפט (פברואר 2023) הגבירו באופן ניכר את תנועת המטענים לאורך נתיב הים הצפוני (NSR). לפני הסנקציות הללו, האיחוד האירופי היה שוק ייצוא מרכזי עבור רוסיה, והיווה 46% מיצוא הנפט הגולמי שלה בשנת 2021. בתגובה לאיסורים, רוסיה הפנתה חלק גדול מיצוא הנפט שלה לשווקים חלופיים, במיוחד לסין. דפוסי הסחר המשתנים הללו העניקו דחיפה לשימוש ב-NSR, הנמשך לאורך קו החוף הארקטי של רוסיה.
לפני הסנקציות הללו, האיחוד האירופי היה שוק ייצוא מרכזי עבור רוסיה, והיווה 46% מיצוא הנפט הגולמי שלה בשנת 2021. בתגובה לאיסורים, רוסיה הפנתה חלק גדול מיצוא הנפט שלה לשווקים חלופיים, במיוחד לסין. דפוסי הסחר המשתנים הללו העניקו דחיפה לשימוש ב-NSR, העובר לאורך קו החוף הארקטי של רוסיה ממיצר שער קארה למיצר ברינג, מכיוון שהוא מציע נתיב שיט קצר יותר בין צפון אירופה לאסיה בהשוואה למעבר תעלת סואץ המסורתי.
בצורתם הקיצונית יותר, מלחמה, מתחים גיאופוליטיים יכולים לסחור בביטחון. הדוגמה האחרונה של התקפות על כלי שיט מסחריים מהים האדום לים הערבי על ידי המורדים החות'ים, בסולידריות עם חמאס, בולטת. זה אילץ את המובילים להימנע ממעבר בתעלת סואץ, שמטפלת באופן מסורתי ב-12% מהסחר העולמי ו-30% מתעבורת המכולות. מספר הספינות שעוברות את נקודת החנק צנח ביותר ב-60% ברבעון האחרון של 2024 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2022. במקום זאת, המובילים בחרו בכף התקווה הטובה. בשנת 2024, מדד המכולות העולמי של Drewry, המודד את תעריפי ההובלה השבועיים של מכולות 40 רגל על פני שבעה נתיבים ימיים מרכזיים, היה גבוה פי 2.4 מהשנה הקודמת (תרשים 4).


Data for the graph in .xls file
אבל, למרות שיעורי התלהמות ים גבוהים יותר, הנפח הגיע לרמות שיא בשנת 2024. בינתיים, הסחר ברכבות, שבדרך כלל ממלא תפקיד משני, התגבר ופעל כשסתום שחרור בעל ערך. התרחבות הסחר הבינלאומי ברכבות הוקל על ידי פיתוחם של מספר חיבורי רכבת חוצי גבולות בעשורים האחרונים, מונעים בעיקר על ידי יוזמת החגורה והכבישים של סין.
סחר גלובלי: הסתגלות מול אי ודאות
החוסן וההסתגלות של הסחר הבינלאומי בולטים לאור התדירות והעוצמה הגוברת של זעזועים גיאופוליטיים. למרות שיבושים אלה, הסחר העולמי ממשיך ברמות משמעותיות, עדות להופעתם של מדינות מחברים ולזריזות של מערכות תחבורה סחורות גלובליות. זה מצביע על כך שהכלכלה הגלובלית המשולבת נשארת רווחית מכדי שהמשתתפים בשוק יוכלו לאפשר התמוטטות לא מסודרת, גם כשהיחסים הבינלאומיים מתקשים.