חדשות פרסומים וארועים
2024. 06. 20.

ברומטר סיכונים על פי מדינות ומגזרים: האם צפויה סערה?

ברומטר סיכונים על פי מדינות ומגזרים: האם צפויה סערה?

 ברבעון הראשון של 2024 הכלכלה העולמית משתפרת מעט ביחס לשנים הקודמות שהתאפיינו במגפת הקורונה, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והמשבר הבנקאי בארה"ב. עם זאת, הפעילות בארה"ב מאטה, וכלכלות מתעוררות מניעות את הצמיחה. הסיכונים העולמיים במישור הכלכלי, החברתי והפוליטי ממשיכים, לרבות פיזור האסיפה הלאומית בצרפת. כתוצאה מכך מתקנת קופאס את הדירוג של 5 מדינות ו-26 מגזרים, דבר המציין תחזית חיובית לטווח הקצר בלבד.

הכלכלה העולמית מעל לקו המים

 

התחזית שלנו ל-2024 מבחינת הצמיחה העולמית שודרגה ל-2.5%, וצפויה התייצבות ב-2025 ברמה של 2.7%. הצמיחה המתונה בארה"ב וסין תתאזן ככל הנראה על ידי האצה במספר מדינות מתעוררות.

 

למרות ההאטה בכלכלת ארה"ב, נראה כי המספרים בשוק העבודה חזרו לרמות שלהם לפני המגפה, מה שמציין איזון טוב יותר בין ההיצע לביקוש בתחום התעסוקה.

 

בסין ההתאוששות הכלכלית עודנה בלתי אחידה. התמ"ג עלה על הציפיות ברבעון הראשון של 2024 תודות להשקעה בייצור, דבר שהגביר את החששות בנוגע לייצור יתר. עקב הביקוש החלש בתוך המדינה, יצטרכו היצרנים בסין למצוא דרכים למכור בשווקים זרים. לחצים דפלציוניים מתמידים עלולים להמשיך לעכב את ההכנסה של התאגידים ומשקי הבית.

 

עם צמיחה של 0.3% בתמ"ג ברבעון הראשון של 2024, ועם פעילות הצפויה להשתפר תודות למגזר השירותים, נראה כי אירופה יצאה מהמיתון.

דיסאינפלציה קשה יותר

 

ההאטה בדיסאינפלציה בארצות הברית מאשרת את העובדה כי הקילומטר האחרון במלחמה באינפלציה הוא אכן הקשה ביותר. הסיבה היא מחיריהם הגבוהים באופן מתמיד של השירותים והדיור. אינפלציית ה-PCE1 העומדת על 2.7% ונותרת מעל היעד של 2% של הפדרל ריזרב מאשרת נקודה זו.

 

באירופה עלתה האינפלציה חזרה ל-2.6% במאי, לאחר שירדה ל-2.4% באפריל תודות להאטה במחירי המזונות והסחורות הבלתי מעובדים. בעוד שהעלייה הצפויה במשכורות אמורה להגביר את הצריכה, היא תאט את הדיסאינפלציה. אם האינפלציה תמשיך לרדת ל-2% פחות או יותר, זה יצטרך לקרות על חשבון התדרדרות בשוק העבודה ובמרווחים התפעוליים של החברות, עם סיכון להגברה נוספת בהיעדר כושר הפירעון.

כלכלות מתעוררות מוכנות להאצה אך מוגבלות על ידי הפדרל ריזרב

השווקים מצפים כעת רק להפחתה או שתיים של הריבית, דבר המשקף את עמדתו הזהירה של הפדרל ריזרב. התחזיות האחרונות של קובעי המדיניות הפיננסית בארה"ב מאשרות כי הפחתות הריבית יצטרכו לחכות לסוף הקיץ, או אפילו לסוף השנה. מבחינתו, הבנק המרכזי האירופי השיק את ההקלה המוניטרית שלו עם הפחתה ראשונה של 25 נקודות בסיס בתחילת יוני.

 

כשהן עומדות מול לוח הזמנים המושהה של הפדרל ריזרב, מדינות מתעוררות יצטרכו להאט או לעכב את מחזור הפחתת הריביות שלהן כדי למנוע עליה מחודשת של האינפלציה דרך יבוא. ברזיל לדוגמה הפחיתה את ריבית המפתח שלה ב-25 נקודות בסיס בלבד במאי, לאחר 6 הפחתות רצופות של 50 נקודות בסיס. הדחיה שנעשית על ידי הפדרל ריזרב תשנה גם את המדיניות המוניטרית באפריקה ואסיה. הבנקים המרכזיים של הכלכלות המתעוררות העיקריות לא החלו עדיין את ההקלה המוניטרית שלהם, מה שמגביל את קנה המידה של ההתאוששות הכלכלית במדינות אלה ב-2024 וב-2025.

 

למרות ההשהיה בלוח הזמנים, אזורים רבים ייהנו ממומנטום חיובי. כמה מדינות בדרום מזרח אסיה (וייטנאם והפיליפינים) יגיעו לשיעורי צמיחה העולים על 6%. למרות האטה קלה, הודו אמורה לדווח על צמיחה של 6.1%. אפריקה צפויה אף היא לשפר את ביצועיה ולהגיע ליותר מ-4% צמיחה, עם האצה בכל הכלכלות החשובות (ניגריה, מצרים, אלג'יריה, אתיופיה, מרוקו ובמידה פחותה יותר דרום אפריקה).

מחסומי מכס בארה"ב: האם צפויה מלחמת סחר 2.0?

ההודעה ב-14 במאי על עליה חדה במיסי המכס על יבוא של סחורות סיניות מהווה אישור לנחישותה של ארצות הברית לפעול נגד סין במגזרים האסטרטגיים שלה. בשבוע שעבר אימץ האיחוד האירופי אמצעים דומים, והטיל מיסים נוספים היכולים להגיע עד 38% על מגוניות חשמליות מסין. ארצות כמו הודו וברזיל כבר נקטו בצעדים דומים, דבר המגביר את הסיכון למתחים מסחריים בזירה הבינלאומית. מצב זה יכול להפוך את מקסיקו ואת וייטנאם לנהנות העיקריות מהשינוי, תודות להעברת מוצרים סיניים מכלי תחבורה אחד למשנהו. למרות שנראה כי קשרי המסחר בין ארה"ב לסין נחלשו, יהיה זה מוקדם מדי להסיק בשלב זה כי שתי המעצמות הפסיקו לשתף פעולה.

 

בנוסף להחלטת הממשל הנוכחי, הבטחות הקמפיין של המועמד טרמפ ליישם תעריפים עולמיים של 10% מתדלקות חששות סביב מדיניות הסחר של ארה"ב, ומגבירות את הפחד שתתרחש פרגמנטציה בסחר העולמי.   

 

עם נסיבות גיאופוליטיות המתאפיינות ברמת ודאות הולכת ופוחתת, פירושה של הגברת מחסומי המכס יהיה עלויות גבוהות יותר עבור עסקים, מה שיתרום לסיכון לעתיד אינפלציוני יותר.

הורד הודעה זו : ברומטר סיכונים על פי מדינות ומגזרים: ה... (6.89 MB)

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew